Tocht

Op de zaterdag middag van het RSW-weekend wordt door de scouts een tocht gelopen. Op deze pagina kunnen jullie wat algemene informatie over de tocht, de gevraagde routetechnieken en de puntentelling vinden maar ook wat tips, tricks en voorbeelden van oude tochtboekjes.

De tocht bestaat uit een bloempatroon met 6 routes. Dit betekent dat elke route vanuit de centraalpost begint, naar een post leidt en dan weer terug. Vanaf het naaldenveld moeten jullie eerst naar de centraalpost fietsen. De locatie van de centraalpost zullen jullie bij het aanmelden voor de tocht op het naaldenveld van ons te horen krijgen. Op de centraalpost kunnen jullie kiezen welke route je gaat lopen. In je tochtboekje kan zien welke routetechniek gebruikt wordt en of je moet lopen of fietsen bij de route.

Aan het einde van de middag word je vanaf de centraalpost door het tochtteam teruggestuurd naar het naaldenveld. Daar heb je nog kort de tijd om al je documenten op orde te brengen. Dit lever je tijdens het foerageren bij ons in.

Routetechnieken

Tijdens de tocht kan je een variatie van de volgende routetechnieken verwachten:

1. Blinde vlek
  2. Bolletje-pijltje
  3. Coördinaten
  4. (Omgekeerde) Fotoroute
  5. Helikopterroute
  6. Graden schieten
  7. Kruispuntenroute
  8. Oleaat
  9. Stripkaart
  10. Vectorroute
  11. Doolhofroute
  12. Kralenroute
  13. Een routetechniek die nog niemand kent

In totaal zullen er 7 van de 13 route technieken worden gekozen, 6 voor de heen routes en 1 voor alle terug routes.

Wat heb je nodig:

Naast een goed humeur ga je de volgende spullen zeker nodig hebben:

Per persoon: Per patrouille:
Fiets met een werkend slot Fietspomp
Wandelschoenen Bandenplakspullen
Scoutfit aan en zichtbaar Kompas
Lunchpakket (lupa) Kaarthoekmeter
Bij slecht weer: Regenkleding Liniaal
Bij goed weer: zonnebrand Pen
Reflecterend vest Potlood
Mok Gum
Een flesje water Papier
Eventueel: Stafkaart

*Juryleden hebben een mok en thermosfles nodig voor de koffie / thee op de posten. De thermosfles wordt op het Naaldenveld gevuld. Neem zelf ook een lunchpakket mee van huis.

Puntenverdeling

De punten die je kan halen tijdens de tocht zijn ongeveer 40% van het totaal te behalen punten op de hele RSW. Dit is dus flink. De puntenverdeling van de tocht is als volgt.

• 45% vragen
  • 40% posten
  • 15% Noodenveloppen

De meeste punten zijn te verdienen met de vragen, zo kunnen wij namelijk zien of jullie de route op de juist manier hebben gelopen. Wel kunnen wij jullie hiervoor alleen maar punten toebedelen als jullie alles netjes inleveren. Zorg ervoor dat je dit zowel bij de vragen en de noodenveloppen doet. Dit is namelijk 60% van je punten!

De punten die je verliest voor het openen van een noodenvelop nemen exponentieel toe. Dit houdt in dat je voor het openen van de 1e noodenveloppe relatief weinig punten verliest. Dit is gedaan omdat het altijd kan voorkomen dat je echt niet uit een route komt en je hiervoor dus niet meteen heel hard gestraft wordt. Elke noodenveloppe na de eerste gaat dus steeds zwaarder wegen in het aantal punten dat je verliest.

Op de posten valt ook een flink aantal punten te verdienen. Wat je op de posten gaat doen is van tevoren niet bekent maar de posten hebben altijd met de activiteitgebieden van scouting te maken. Denk dus aan sport & spel, scoutingtechnieken, buitenleven etc.

Samenwerking word ook meegenomen in de puntentelling.  Zorg dus voor een goede sfeer in de groep. Dit is natuurlijk voor jullie zelf ook het leukste!

Tips en tricks

• Meld je op tijd aan voor de tocht.

Jullie krijgen een aanmeld tijd voor de tocht. Houd je hier goed aan! Zelf 1 minuut later betekend dat je als laatste moet beginnen. Je tijd gaat dan wel lopen. Dit betekent klaar staat met de gehele patrouille, al je tocht spullen, je fietssleutel, hesjes, de juiste kleding, lunch en een waterflesje.

• Lees alle informatie die je van ons krijgt goed!

Aan het begin van de tocht krijg je het tocht boekje en bij de centraalpost krijg je de blaadjes van de routes die je gaat lopen. Lees deze altijd goed door voordat je gaat lopen.

• Zorg goed voor je spullen.

Het kwijtraken van je noodenveloppen of antwoordformulier kost je ook punten. Wij kunnen dan namelijk niet controleren.

• Kijk goed naar de routetechniek die in het boekje staat

In het tochtboekje staat altijd aangegeven welke routetechniek bij welke route hoort. Hoe ingewikkeld een route ook lijkt, het is gebaseerd op een techniek. Je kan hierdoor vaak beredeneren wat je moet doen.

• Kijk ook goed of een route een loop of fietsroute is.

Door een route te lopen terwijl je mag fietsen verlies je veel tijd! Een route fietsen die je had moeten lopen zal ook consequenties hebben in je tijd.

• Bel het tochtteam als het echt nodig is.

Je mag als je vragen hebt altijd het nummer van het tochtteam te bellen, of je het antwoord krijgt waar je op zit te wachten kunnen wij natuurlijk niet beloven.

• Gebruik de vragen in je eigen voordeel

De vragen zijn behalve dat je er punten voor krijgt ook nuttig, je weet hierdoor namelijk dat je goed loopt. Op deze manier kan je dus tijdens het lopen erachter komen of de route goed gaat.

• Openen van noodenveloppen

Over het algemeen geld de volgende stelregel: “Als je langer dan een half uur verdwaald bent of niet meer weet hoe de route verder moet is het nuttig een noodenvelop open te maken”. Je hebt namelijk maar 4 uur om zo veel mogelijk routes te lopen en punten te verdienen hoe langer je blijft dwalen hoe minder punten je kan verdienen.

Tochtboekjes

Hieronder kan je 3 tochtboekjes downloaden om een idee te krijgen wat je te wachten staat tijdens de tocht.

*De organisatie en het tochtteam behoudt altijd het recht om de planning nog te veranderen tijdens het weekend. Dit wordt altijd met jullie gecommuniceerd.

Succes!
Het RSW tochtteam